De gezondheidsvoordelen van groene smoothies

Groene smoothies verdringen in steeds meer Nederlandse huishoudens de boterhammen die we traditioneel eten bij ontbijt en lunch. Groene smoothies hebben dan ook tal van gezondheidsvoordelen die we hier zullen bespreken.

Wat zijn groene smoothies?

Allereerst is het goed om te bekijken wat we verstaan onder een groene smoothies. Soms wordt gedacht dat een groene smoothie uit yoghurt en fruit bestaat, zoals deze in supermarkten en sommige restaurants verkrijgbaar zijn. Een groene smoothie is echter veel meer dan dat.

Een groene smoothie is groen omdat deze groene bladgroente bevat. Het zijn juiste deze groene bladgroenten die de groene smoothies zo gezond maken. Groene bladgroenten die geschikt zijn voor de bereiding van een groene smoothie zijn spinazie, boerenkool en andijvie. Ook paksoi en snijbiet zouden gebruikt kunnen worden.

Gezondheidsvoordeel 1: zuur-base

Groene bladgroenten bevatten bladgroen (chlorofyl). Dit is groen pigment wat de bladeren van planten kleur geeft. Behalve dat bladgroen een kleurstof is, is het belangrijk voor onze gezondheid. Het zorgt ervoor dat het zuur-basegehalte in het lichaam in balans kan blijven. Dit komt omdat het veel magnesium bevat. Het helpt om het lichaam te reinigen en wordt geroemd om haar detox-eigenschappen. Het zorgt ervoor dat vrije radicalen in het lichaam onschadelijk worden gemaakt en de lever goed kan blijven functioneren.

Gezondheidsvoordeel 2: detox

Om te kunnen profiteren van de detox-eigenschappen van chlorofyl is het belangrijk dat deze niet worden genuttigd in combinatie met zuivel. Zuivel heft de detox-eigenschappen voor een belangrijk deel weer op. Om deze reden maak je je groene smoothies het beste zelf, aan de hand van groene smoothie recepten. Zo ben je er van verzekerd dat er geen zuivel is gebruikt voor de bereiding van je groene smoothie. Om optimaal te profiteren van de gezondheidsvoordelen maak je de smoothie het beste gewoon met water of met een plantaardige melkvervanger zoals amandeldrink of kokosdrink.

Gezondheidsvoordeel 3: voedingsstoffen

In een groene smoothie hoort ook fruit thuis. Dit fruit dient vooral voor de smaak. De zoete smaak zorgt ervoor dat de bittere smaak van de bladgroenten niet geproefd wordt. Fruit is natuurlijk ook hartstikke gezond. Het zorgt ervoor dat het lichaam weer wordt voorzien van de nodige vitamines en antioxidanten. Door de groene smoothie in een blender te maken zorg je ervoor dat de vezels in het uiteindelijke drankje bewaart blijven. Deze vezels zorgen ervoor dat de suikers langzaam de bloedbaan kunnen bereiken. Dit voorkomt grote pieken in de bloedglucose wat weer goed is voor de gezondheid. Het zijn de sterke schommelingen in de bloedglucose die op termijn kunnen zorgen voor chronische ziekten zoals diabetes type 2.

De groene bladgroenten in de groene smoothie staan uiteraard ook garant voor een flinke dosis van je dagelijkse behoefte aan mineralen, vitaminen en spoorelementen. Het bijzondere van groene smoothies is dat de bladgroenten rauw worden gedronken. Doordat de groenten tijdens de bereiding niet zijn verhit zijn alle vitaminen en antioxidanten optimaal bewaart gebleven.

Gezondheidsvoordeel 4: afvallen

Veel mensen die de boterhammen van het ontbijt of de lunch gaan vervangen door een groene smoothie zullen merken dat ze gaan afvallen. Dit komt omdat brood een bron van snelle koolhydraten is. Snelle koolhydraten worden snel tot glucose omgezet en doen de bloedsuikerspiegel snel stijgen. Door deze snelle stijging is veel insuline nodig. Het nadeel van hoge insulinespiegels is dat het lichaam dan in een toestand komt waarin het vet op slaat. Met een groene smoothie heb je hier geen last van. De groenten bevatten uitsluiten langzame koolhydraten en de fruitsuikers van het fruit worden vertraagd opgenomen door de aanwezigheid van vezels. Deze vezels zorgen voor een soort gelachtig laagje aan de dunne darmwand waardoor glucose meer tijd nodig heeft om de bloedbaan te bereiken.

Het bloedsuikerspiegel en insulinespiegel verlagende effect zorgt ervoor dat je lichaam makkelijker vet kan gaan verbranden. Daarnaast bevat een groene smoothie doorgaan minder calorieën dan een broodmaaltijd. Een groene smoothie bevat doorgaan ook nauwelijks vet terwijl een broodmaaltijd, afhankelijk van het beleg, wel behoorlijk vet kan zijn. Dit alles zorgt ervoor dat veel mensen afvallen door het drinken van groene smoothies.

Gezondheidsvoordeel 5: meer energie

Veel mensen ervaren dat ze meer energie krijgen door het drinken van groene smoothies. Dit komt omdat het lichaam veel meer vitamines en mineralen binnen krijgt vergeleken met een broodmaaltijd. Door de rijke aanwezigheid van vitamines en mineralen kunnen processen in het lichaam beter functioneren waardoor men zich energieker zal gaan voelen. Het zijn met name de B vitamines en magnsium in groene smoothie die zorgen voor toename in energie.

Gezondheidsvoordeel 6: versterkt het immuun systeem

Door de verhoogde consumptie van groenten en fruit krijgt het lichaam meer voedingsstoffen binnen. Dit zorgt ervoor dat het immuun systeem beter kan functioneren en wordt versterkt. Voor een optimale werking van het immuun systeem kunnen vruchten zoals cranberries, sinaasappels en citrusvruchten worden gebruikt en kruiden zoals gember en kurkuma. Deze maken groene smoothies niet alleen gezond maar ook nog eens erg lekker.

Gezondheidsvoordeel 7: verlaagt het cholesterol

Meer plantaardige voedingsmiddelen in het dieet zorgen ervoor dat het cholesterol omlaag kan worden gebracht. Door de aanwezigheid van vezels heeft de lever de mogelijkheid om overtollig cholesterol via de ontlasting af te voeren.

Gezondheidsvoordeel 8: goed voor de darmen

Groene smoothies bevatten in tegenstelling tot vruchtensappen of groentesappen alle vezels nog. Dit komt omdat ze worden bereid in de blender en niet in een (slow)juicer. Een slowjuicer heeft een filter waarin de vezels als pulp achter blijven. Het zijn juist deze vezels die voor de darmen zo belangrijk zijn voor het behouden van een gezonde darmflora. De vezels zijn voedingsbron voor de goede bacteriën die in de dikke darm leven. Deze vezels zorgen voor goede darmbewegingen zodat er geen obstipatie kan optreden en de stoelgang soepel kan verlopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *