Goede voornemens of actie voor gewichtsverlies!

Goede voornemens of actie voor gewichtsverlies!

Er vele redenen te bedenken waarom iemand met overgewicht kampt. Voor de een zijn de overmatige kilo´s ontstaan door een medische oorzaak zoals: bepaalde medicijnen of een kwaal in de familie. Bij anderen is de gewichtstoename ontstaan door slechte voeding, een weinig actieve levensstijl of door hebzucht.

Het maakt niet uit hoe je aan je overgewicht bent gekomen, het is belangrijker wat je er aan gaat doen! Door een keer met je vingers te knippen ga je echt geen gewicht verliezen, hier is serieus actie voor gewenst.

Omdat het niet vanzelf gaat bedenken we elk jaar goede voornemens, meestal voor het nieuwe jaar. Goede voornemens zijn gedachten over iets wat jij zou willen bereiken en vanaf een bepaalde tijd ten uitvoer wil gaan brengen.

Persoon 1: je bent, als gezond persoon, na een bezoek aan je weegschaal erachter gekomen dat je een aantal kilo’s mag verliezen om op gezond gewicht te komen. Eigenlijk weet je al waar de problemen liggen. Die liggen vooral aan je ongezonde eetpatroon en je te weinig beweging krijgt. Als oplossing bedenk je wat je gaat veranderen aan je eetpatroon en welke soort beweging je wil gaan krijgen.

Je hebt gekozen voor een sportschool abonnement en het eten van gezonde recepten. Als doel heb je gesteld om binnen 1 maand 10 kg af te vallen. Je ziet helaas dat er na een aantal weken de klad er in komt aangezien niet het gewenste resultaat geboekt wordt binnen een bepaalde periode met als resultaat dat alle goede voornemens de prullenmand in gaan. Met als gevolg: je eerstvolgende weegschaal bezoek zal nog minder goed uitpakken voor je gemoedstoestand en je lichaamsvet is nog meer gegroeid.

Persoon 2: je bent, als iemand die door medische oorzaak , je er van bewust dat je wat dient te doen aan de overtollige kilo’s. Je bent niet in goede gezondheid. Je hebt wel een goed en doordacht plan om wat aan je overgewicht te doen.

Je hebt samen met je arts overlegd welke oefeningen je dient te doen en wat je kan en mag eten. De arts heeft je op het hart gedrukt dat afvallen niet zo snel als bij een gezonder persoon plaatsvinden, maar dat je met je doorzettingsvermogen ver gaat komen. Er is gekozen voor een fiets, gezonde voeding, vitaminen, mineralen en een set dumbbells. Het is voor deze persoon lastig om in beweging te komen door alle lichamelijke beperkingen. Toch blijft deze persoon doorzetten en steeds harder werken naar dat vooropgezette doel: gezonder leven en overtollige kilo’s kwijtraken. Door de kleine progressie elk meetmoment blijft deze persoon gemotiveerd.

In dit voorbeeld probeer ik je duidelijk maken dat als er een wil een weg is. Zo lang je in mogelijkheden in plaats van problemen gaat denken dan scheelt dat al de helft van het werk.

Goede voornemens kunnen absoluut goed uitpakken zolang je maar voor dé actie die daarbij hoort zorgt. Zorg bij het afvallen en met het sporten daarbij dat je een plan van aanpak hebt. Laat je niet door elke kink in je afval kabel tegenhouden om ermee te stoppen. Geniet van de kleine progressie die je elke keer maakt en maak jezelf trots.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.