Vitamine C: de gezonde motor

Vitamine C is een essentiële vitamine, en een van de meest bekende vitamines. Het zit in fruit, groenten en aardappelen. Vitamine C heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en de instandhouding van de immuniteit. Om vitamine C zoveel mogelijk te behouden, is het belangrijk om groenten in weinig water te koken, en niet langer dan nodig. We hebben een aantal interessante feiten over vitamine C voor je op een rijtje gezet die je misschien nog niet wist. +

Vitamine C is een krachtige antioxidant die vrije radicalen in het lichaam kan helpen bestrijden

Er bestaat een verband tussen vitamine C en kankerpreventie. Zo kan vitamine C darmkanker helpen voorkomen, evenals prostaat-, maag- en borstkanker.

Vitamine C versterkt het immuunsysteem door te helpen bij de aanmaak van witte bloedcellen die bacteriën en infecties in het lichaam aanvallen. Door elke dag vitamine C-rijk voedsel te eten, zoals fruit en groenten, vergroot u uw kansen om niet ziek te worden, omdat het helpt uw immuunsysteem te versterken.

Hoe sterker onze immuniteit werkt tegen ziekteverwekkers (stoffen die ziekten veroorzaken), hoe beter we kunnen voorkomen dat we verkouden worden of andere ziektes zoals het griepvirus oplopen. Vitamine c heeft ook een belangrijke functie bij wondgenezing.

Het bevordert de ontwikkeling van collageen , botten, tanden , bindweefsel , huid en bloedvaten gezond. Vitamine C bevordert de ijzeropname – het helpt het lichaam dit mineraal op te nemen dat nodig is voor de rode bloedcellen. Deze vitamine C-rijke voedingsmiddelen zijn ook goede bronnen van ijzer

Mensen met een vitamine C-tekort kunnen last hebben van bloedend tandvlees, veel blauwe plekken en trage wondgenezing. Vitamine C zit in fruit als sinaasappels, kiwi’s, aardbeien, aardappelen, tomaten en groenten als broccoli en spruitjes.

Het helpt gezonde tanden en tandvlees te bevorderen

Vitamine C heeft antioxiderende eigenschappen die in het lichaam nodig zijn om vrije radicalen te helpen bestrijden. Vitamine C staat bekend om zijn vermogen om griepsymptomen te verminderen en de duur van een verkoudheid te verkorten wanneer het wordt ingenomen bij de eerste tekenen van infectie. Vitamine C kan echter ook andere voordelen bieden dan u wellicht weet – het helpt ook bij het bevorderen van gezonde tanden en tandvlees door het tandglazuur te versterken, waardoor gaatjes worden voorkomen.

Vitamine C helpt tanden calcium opnemen, wat tandbederf helpt voorkomen. Het compenseert ook het verlies van vitamine C in speeksel, door gezond tandvlees te behouden.

Vitamine C is essentieel voor wondgenezing, wat betekent dat het belangrijk is om voldoende vitamine C binnen te krijgen als je ziek of gewond bent

Als vitamine C niet in voldoende hoeveelheden beschikbaar is, kan het lichaam zichzelf niet herstellen.

Vitamine C helpt bij de ijzeropname, waardoor het belangrijk is voor zwangere vrouwen om voldoende vitamine C binnen te krijgen. Hun behoefte kan tijdens de zwangerschap en borstvoeding tot 50% toenemen doordat de baby vitamine C uit de placenta gebruikt als er een tekort is in het dieet van de moeder. Vitamine C vermindert ook het risico op vroeggeboorte, zwangerschapsvergiftiging, bloedingen na de geboorte of een laag geboortegewicht als de baby vitamine C krijgt via de moedermelk. Sommige studies tonen aan dat het nemen van vitamine B-supplementen samen met vitamine D zelfs vroeggeboortes met 37% kan verminderen.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor volwassenen ouder dan 19 jaar is 90 mg per dag.

Vitamine C

Soorten vitamine C-supplementen

Vitamine C komt voor in veel voedingsmiddelen en is gemakkelijk te verkrijgen uit een evenwichtige voeding. Als u echter meer vitamine C wilt innemen of op specifieke tijdstippen van de dag, kunt u het als supplement kopen. Dit kan nuttig zijn tijdens het koude seizoen.

Veel vitaminefabrikanten maken hun eigen vitamineproducten en op de etiketten staat vaak te lezen: “Bevat 500 mg vitamine C.” Dit betekent dat elke pil 500 mg ascorbinezuur bevat, wat niet altijd 100% pure vitamine C is, omdat sommige ingrediënten kunnen zijn toegevoegd in verwerkte vormen zoals calciumzouten of geïoniseerde mineralen enz., wat de absorptiesnelheid in uw lichaam kan beïnvloeden.

Sommige mensen nemen liever vitaminesupplementen op basis van voedsel dan synthetische die gemaakt zijn met geïsoleerde vitamine C. De vitaminesupplementen die gemaakt zijn van hele voedingsmiddelen zoals acerola-kersen, rozenbottels en camu-camu bevatten meer voedingsstoffen dan de supplementen die alleen vitamine C bevatten, omdat ze andere ingrediënten bevatten zoals eiwitten, koolhydraten en mineralen die je helpen om vitamine C beter op te nemen.

De beste manier om geen vitaminesupplementen te slikken is door elke dag een gezonde voeding van fruit en groenten te eten! Als u echter weinig verse groenten en fruit eet of als u stress of ziekte ervaart, kan het de moeite waard zijn om te overwegen de behoefte van het lichaam aan vitamine C op natuurlijke wijze aan te vullen door voedselbronnen te eten die rijk zijn aan deze voedingsstof, zoals citrusvruchten (sinaasappels), bessen (bosbessen), kiwi’s, broccoli, rode paprika’s enzovoort.

Een tekort aan vitamine C kan leiden tot scheurbuik

Dit was een probleem voordat we het hele jaar door toegang hadden tot fruit en groenten . Scheurbuik is zeldzaam in ontwikkelde landen, maar een tekort aan vitamine C komt nog steeds voor.

Scheurbuik kan worden veroorzaakt door een tekort aan vitamine c of door ondervoeding

Een vitamine C-tekort kan leiden tot scheurbuik als de inname van vitamine C niet voldoende is om in de behoeften van het lichaam te voorzien. Symptomen van scheurbuik zijn vermoeidheid, bloedend tandvlees, pijn en zwelling in de gewrichten, bloedarmoede en zelfs de dood als er ernstige complicaties zijn opgetreden. Vitamine C-supplementen moeten altijd met voedsel worden ingenomen, omdat ze bepaalde stoffen zoals vet of eiwitten nodig hebben om beter in de bloedstroom te worden opgenomen, zodat uw lichaam er optimaal van kan profiteren.

Vitamine C heeft vele functies naast het zijn van een krachtige antioxidant, waaronder het handhaven van immuniteit tegen ziekten.

Je hebt minstens 40 mg vitamine C per dag nodig, dus zorg ervoor dat je geen maaltijden overslaat.

Het vitamine C-gehalte van fruit en groenten wordt snel afgebroken wanneer ze worden blootgesteld aan licht en lucht

Vitaminesupplementen kunnen u helpen aan uw dagelijkse vitaminebehoefte te voldoen, maar alleen als de pillen vitamine C bevatten die volledig door het lichaam wordt opgenomen. Dit betekent dat u veel verschillende soorten voedsel moet eten. U kunt sinaasappels, bosbessen, kiwi’s, broccoli en rode paprika’s eten. Dit zijn goede voedingsmiddelen voor uw lichaam om alle voedingsstoffen op te nemen die het nodig heeft.

U kunt ook vitaminesupplementen bij uw eten nemen. Deze helpen bij de opname van de vitaminen in uw bloedbaan. Vermijd het eten van veel zuivelproducten die veel vitamine A bevatten, want dit kan slecht voor je zijn als er te veel retinol in zit. En vermijd het drinken van alcohol of andere dranken met veel suiker of calorieën erin, zodat ze uw dieet niet schaden en het moeilijker maken om af te vallen. Overmatige consumptie van vitamine A kan leiden tot leverschade en osteoporose. Een tekort aan vitamine B12 is in verband gebracht met Alzheimer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *